True Blood

Fyra avsnitt in i säsong ett kan jag inte göra annat än älska detta mästerverk.
Det är mörkt, sexigt, brutalt, snyggt filmat, asbra skådespelare, mystisk handling. Nämnde jag sexig?

För varje avsnitt avslöjar dom något nytt som gör mig alldeles hooked. Detaljer, händelser eller karaktärer. För varje sak myser jag till lite i soffan, skrattar högt eller ryser. Den innehåller helt enkelt allt jag kräver av en awesome tv-serie. Jag är faktiskt glad över att jag följer den på SVT Play, jag får en hälsosam dos varje vecka och överdoserar inte som jag annars gärna gör när jag har hela säsonger till mitt förfogande. Att vänta på något gott är, för mig, nästan bättre än att få det. Därav anledningen till att du aldrig får spoila något för mig Shva, du tar helt enkelt bort min njutning av serien.

Jag hoppade högt i soffan när vampyrerna plötsligt började prata svenska dock! Nu när jag tänker efter vet jag att skådespelaren är svensk och att jag har hört talas om den scenen redan men ändå, jag gillade den detaljen mycket också. Den svenska repliken var ju inte översatt åt oss, undrar om den är det i andra länder?

Jag ska inte ljuga om att jag älskar serien till stora delar för att dom anspelar så mycket på sex hela tiden. Eller tja, anspelar var ju nu en underdrift. Gick den på TV1000 efter midnatt skulle ingen höja på ögonbrynen mer än åt det bra skådespeleriet. Har aldrig sett en serie med så mycket öppet sex. Men inte mig emot. Fan, jag skulle passa utmärkt som en...vad är det dom kallas, gaddgroupie?

Huvudpersonen då? Excellent! Jäkla underbart med en kvinnlig karaktär som kan ta hand om sig själv och inte får dåndimpen när vampyrerna är lite extra hotfulla. För hotfulla är dom, gör inte misstaget att tro att vampyrerna utmålas som snälla bara för att serien kretsar krings deras nyförvärvade medborgarrättigheter. En del är onda. Och ibland dom vill åt oskulden, dvs Sookie. Men jag har aldrig sett en karaktär så full av fattning och brist på synbar rädsla. Och det är inte för att hon är dum, eller kaxig och hård. Nej hon är så vänlig att det skvätter om det, men man anar en kärna av något hårt material. Hon har sin tro på vampyren Bill och håller fast vid övertygelsen om vampyrers rätt i samhället. Och den tron verkar hjälpa henne igenom det mesta.

I början var jag så chockad över att det utspelar sig i södern och att deras sydstatsaccenter var så grova! Men nu när jag har vant mig är det ännu en detalj jag älskar! Det bidrar till seriens unikhet. Likaså älskar jag intromusiken, rösten är underbar, refrängen tilltalar mig. Bilderna är i vissa fall obehagliga men dom sätter stämmninge utmärkt. Jag är bara så jäkla nöjd med att följa den här serien. Grattis till mig.



Kommentarer
Postat av: Shva

Jag skulle självklart aldrig säga något viktigt om vad som händer i handlingen, det skulle jag själv heller inte vilja veta. Jag spoilar nästan aldrig något för dig, även om det lägger sordin på min egen glädje om jag medvetet avstår från att dela med mig. Det gör mig lite ledsen när du bannar mig om någon liten bit information slipper ut där du råkar se den.

2009-09-23 @ 18:23:11
Postat av: Johanna

Jag reagerade också på att den utspelade sig i Louisiana först, den detaljen hade jag helt missat. Och jag streamade de första avsnitten i amerikanska versioner och där var inte svenskan översatt. :) Alexanders svenska var ju felfri såklart, men hans tjej/uppassares lät ganska rolig. :) "Jak vet" eller vad hon nu sa..

Visste du förresten att Bill och Sookie är ett par i verkligheten? Läste det i nån skvallertidning igår. De har lyckats hålla det hemligt ändå tills nu, trots att de blev ett par typ direkt.



Och ja, jag älskar också serien och följer den på svt play. Om inte det framgått än. :)

2009-09-24 @ 10:36:12
URL: http://headmusic.blogg.se/
Postat av: Mia

@Johanna: Hans assistent sög verkligen!

Vänta nu, var Alexanders svenska replik textad på SVT Play? Sånt där kan jag totalt missa.

Nej det visste jag inte! Spelnörd du vet, läser inte skvallertidningar ;p



@Shva: Nej du är duktig på att inte berätta något om det:) Det är inte meningen att göra dig ledsen när jag blir ledsen, och det vore ju klart roligare om vi kunda babbla på om samma tv-serie. Men försök att låta bli att ta illa upp för det är bara ett utslag av min galenskap och du får tänka som så att du är en av dom få jag vågar visa det inför=D

2009-09-25 @ 01:22:06
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: Shva

Jag ska försöka att inte vara så överkänslig. :)

2009-09-28 @ 09:48:37
Postat av: Mia

@Shva: Likewise hun, likewise :)

2009-09-28 @ 09:58:27
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0