Energi!

Var på thai massage igår, hade fått en 90 minuters behandling av sambon, men jag måste säga att hur skönt och avslappnande det än var så gav det inte så mycket. Ryggen är fortfarande full med spänningar och ömma punkter som knappt blev berörda. Tydligen var meningen att öppna upp mina energikanaler - rent humbug skulle jag vilja påstå. Jag kan gå med på att nerver, senor och muskler påverkar hur vi mår men energikanaler, näe *skakar på huvudet*. Vad för slags energi är det dom syftar på månntro? Solenergi, kärnkraft, vad, do tell me!

När jag var yngre var jag intresserad av all psedu-vetenskap som fanns. Idag är jag vuxen, mer lärd och vis och det enda jag egentligen har sparat från den tiden är min aromlampor (ni vet såna man värmer upp doftande olja i). Världen består av saker vi kan se och känna.

Den traditionella synen på kunskap har varit att personen A vet p om och endast om (1) p är sant, (2) A är övertygad om att p är sant och (3) A har goda, tillfredsställande eller tvingande skäl för att tro att p är sant. Dessa är alltså tre nödvändiga krav på allting vi kallar kunskap. Man brukar förkortat säga att kunskap är "sann rättfärdigad tro".
Klippt från Wikipedia.



Kommentarer
Postat av: Sambon :)

Synd att det inte gav så mycket, men här kan du läsa mer om humbug iaf:



http://johannaskost.blogspot.com/#7957397738299561287

2008-10-22 @ 14:11:56
Postat av: Shva

Hm, thaimassage är inget du rekommenderar mot muskelspänningar alltså. Tror jag ska unna mig att köpa lite massage snart, men det blir klassisk sådan. Har sett att det finns en massör i bostadsområdet faktiskt, hoppas hon är bra!



Idag är jag vuxen, mer lärd och vis men tror fortfarande på diverse pseudovetenskaper. (^ ^) Det där med energikanaler eller healing eller liknande har jag aldrig märkt någon effekt av. Har vuxit upp i en alternativmedicinsk släkt och har prövat på det mesta... Fast det var rätt mycket jag inte märkte minsta skillnad av. Virvlat vatten är faktiskt godare (apropå en artikel från Sves länk) och mitt stjärntecken definierar min personlighet på pricken. Akupunktur tror jag faktiskt påverkar kroppen i likhet med massage. Men jag tvivlar på att alla pseudovetenskaper och all alternativmedicin fungerar - på samma sätt som jag tvivlar på att allt det vetenskapen säger är sant. Och tvärtom, jag tvivlar på att allt är osant.



Vardagsvärlden består av saker vi kan se och känna, men när man forskar i vad världen VERKLIGEN består av, så är det helt andra bullar. Problemet är att det är fysiskt omöjligt för oss att se världen som den verkligen är, eftersom allt filtreras genom vår perception. Vi ser inte ens allt det som vår syn registrerar, hjärnan rör runt i soppan innan intrycket blir medvetet (ibland till och med innan ögat registrerar något). Vi har kunnat bevisa att det finns saker våra ögon inte normalt kan se (andra våglängder av ljus, atomerna som bygger upp all materia), men trots verktygen är det fortfarande så att vi ser dessa saker filtrerade genom våra sinnen. All perception är egentligen en illusion som våran hjärna producerar, vilken fungerar bra så länge den stämmer hyfsat överrens med "världen där ute".



Med andra ord går det inte riktigt att dra slutsatsen att inga av de där av vetenskapen okända (och därmed automatiskt suspekta?) metoderna kan fungera. Det är inte en logisk slutsats. Vi vet helt enkelt inte, och varför inte? Det är bara att köra på om man hittar något man tycker hjälper, det är min åsikt. :)



Hjälp, jag kan skriva evighetslånga inlägg om sådant här, jag måste sluta! ...( >_<) vandrar vidare

2008-10-22 @ 18:50:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0