Love

Vi bor i Sverige. Vi tillhör I-länderna. Vi avskaffade slaveri på 1400-talet. Man kan alltså inte längre äga någon annans kropp. Vi bor i ett demokratiskt samhälle (med milda storebrors-fasoner) och det är sagt i grundlagen att alla har rätt till sin egen åsikt. Man kan alltså inte bestämma över en annan persons tankar heller. Är alla med än så länge?

Trots detta pågår både äganderätt och tankerätt (bestämmande över annan persons tankar, nyuppfunnet ord)hundratusentals gånger om dagen varje dag här i vårat blekkalla land. Jag pratar om förhållanden. Man och kvinna ( håller mig till heteropar i natt) som lever ihop och delar sina liv.

Exempel 1: Man och Kvinna går på krogen. Mannen dansar med en annan kvinna. Trolig reaktion från Kvinnan? Svartsjuka. Konsekvens? Upprörd diskussion och förbud mot att dansa med andra kvinnor.

Mycket av det vi lever med och tar för givet är inget annat än sociala konstruktioner. Tolka det inte som att jag ogillar sociala konstruktioner, det är vad som gör oss till människor och det är vad som håller oss från anarki. Men det vore bra om fler blev medvetna om att det inte är mer än konstruktioner och att det finns andra sätt att förhålla sig till sig själv och sina älskade.

Exempel 2: Kvinna pratar i telefon med sin manliga bekant. Man sitter vid datorn och pysslar med sin hobby. Kvinna skrattar och pratar flörtigt i telefon. Trolig reaktion? Man blir svartsjuk. Konsekvens? Man begränsar Kvinnas umgänge med manlig bekant.

Så du gillar någon. Du gillar denna person väldigt mycket. Så pass mycket att du säger dig älska nämnda person. Vad betyder älska? Vad är kärlek? Kan du ärligt säga att du kan med stor noggrannhet peka ut denna känsla? För gör gärna det och berätta för mig för jag känner en stor tveksamhet inför att det finns en specifik känsla som heter kärlek. När du tycker om någon väldigt mycket brukar en reaktion på det vara att man vill att ens älskade ska lyckas och må bra. Man vill personens bästa helt enkelt. I mina ögon räknas inte äganderätt och tankerätt till bra sätt att uppnå det. Frihet och förtroende är vad jag vill ge och få av mina nära och kära.

Exempel 3: Kvinna upptäcker att Man har porrsidor sparade som favoriter på datorn. Trolig reaktion? Osäkerhet om sin egen sexighet och deras förhållande. Konsekvens? Mannens tvingas ta bort sina favoritporrsidor och känner skuld vid onani.

Min kropp är min kropp. Jag anses myndig och jag får göra vad jag vill med den. Förutom i ett monogamt förhållande då plötsligt mängder med oskrivna regler läggs på. Sekunden du går in i ett parförhållande överger du vissa delar av din kropp till din partner. Den delen som gör det möjligt för dig att njuta. Det finns inget som heter själsfrände eller perfekta i sängen. Sex handlar om övning och känsla. Jag lovar, det finns fler än din partner som kan få dig att ropa efter gud och krampaktigt hålla i lakanen (eller hur nu din orgasm ser ut). Så istället för att hålla dig till en och samma sexpartner, utvecklas! Gör nya erfarenheter! Lek med dig själv och ditt liv! Jag må vara 24 år men jag inser att tiden går på ruskigt fort. Vilket väljer du? Slötitta på TV hela kvällen tills det är dags att sova. Eller upptäcka nya njutningar för dig och din kropp tills det är dags att sova?

Exempel 4: Man upptäcker att Kvinna har porrsidor sparade som favoriter på datorn. Trolig reaktion? Osäkerhet på sin egen manlighet. Konsekvens? Kvinnan tvingas ta bort sina favoritporrsidor och känner skuld vid onani.

Så du är vansinnigt förälskad i din partner. Du tycker dig inte förstå mina tankegångar alls. Du vill mena att kärlek och sex är förbehållet en person i taget och att jag kan behålla mina polyamorösa och öppna förhållanden för mig själv. Har du barn? Husdjur? Föräldrar? Syskon? Bra för dig. Vad är det du känner för dina nära och kära? Ingenting? Nej du kommer nog vilja svara kärlek där också. Men stopp och belägg... Älskar du dina nära och kära en och en i taget? Tänk över hur många du faktist har att älska i ditt liv och lägg sedan bort argumentet att man bara kan älska en person.


Istället för att känna skuld över att du har varma känslor för fler än din partner, gläds! Du har hittat ännu en person som är värd din omtanke!
Istället för att känna skuld över att du har hittat fler sätt att komma till paradiset, gläds! Du har hittat ännu en person som är värd din kropp!


Kommentarer
Postat av: Doc

Jeeesus vad du är uppe sent :-)

Du skriver väldigt bra om det här tycker jag. Kärlek är en så otroligt stark känsla. Så är även svartsjuka. För en människa med sådana anlag tror jag till och med svartsjukan växer i takt med kärleken vilket är helt galet. Svartsjukan är en av kärlekens största fiender.

Du sätter ju också fingret på vad svartsjuka egentligen är för något - osäkerhet.

Man äger inte sin partner varken till kropp eller själ. Ofta tror jag inte att svartsjuka hänger så mycket ihop med rädsla för att partnern ska vara otrogen rent sexuellt, men med dåligt självförtroende gör bara tanken på att den man älskar ger och får bekräftelse av någon annan ont.

Att ha ett öppet och ärligt förhållande är viktigt.

Att man ser sina svartsjuka tendenser på ett nyktert sätt är också viktigt, jag menar att man inte lägger skulden för sin svartsjuka på partnern.

Fast tyvärr tror jag att det är ovanligt.

Men kan man bara prata om hur man känner med sin älskling, att man har problem med det här, så tror jag att man kan hjälpas åt.



Min egen självkänsla har inte alltid varit på topp.

Jag hade ett litet svartsjukemonster i mig. Det tog sig aldrig uttryck i skrik, bråk och förbud, jag är inte den typen, men jag kände mig ibland ledsen och orolig. Jag vet att när de där otäcka känslorna kommer (för ibland krafsar monstret lite på dörren fortfarande) så har det bara med mig själv att göra.

Det tycker jag hjälper.

Tack och lov mår jag så mycket bättre idag.

Min tjej är ju med mig av egen fri vilja, för att hon vill det och för att hon tycker att jag är bra.

2008-11-28 @ 08:42:05
URL: http://skargardsdoktorn.blogg.se/
Postat av: Shva

Mycket intressant skrivet! Jag håller med om att ägandetänket om sin partner är alldeles för inrotat. Det enda det framkallar är obehag för alla inblandade.



Men jag har å andra sidan aldrig varit förälskad själv, så jag vet inte hur jag skulle reagera då.

2008-11-28 @ 18:52:59
URL: http://shva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0