Telefonförsäljare - inga riktiga människor?

En sån där telefonförsäljare ringde mig idag. Tack vare att jag handlat på Ellos ville dom erbjuda mig ett mycket förmånligt försäkringspaket! Telefonsamtalet gick någonting så här...

Ring!
-Mia
-Hejsa Mia! Jag heter Ellen (eller vad hon nu hette) och ringer till dig för bla bla bla!
-Hej.
-Jag har ett mycket fördelaktigt erbjudande till dig!
-Okej.
(Här börjar jag bläddra i ett reklamblad)
-Olycka bla bla bla, 6000kr bla bla bla, direkt på kontot.
-Jaha.
-Arbetar du!?
-Nej.
-Aha du studerar!?
-Nej.
-Oj jasså, jaha. Men det är ett mycket fördelaktigt erbjudande, jag har det själv, bara 99kr i månaden bla bla bla. Ska vi säga så?
-Nej alltså förlåt men jag har inga pengar utan lever på min sambo och kan egentligen inte ta några beslut. Jag får nog vänta på honom.
-Okej! Men han kanske är hemma ikväll!?
-Nej han är bortrest en vecka (Lie 1).
-Jasså, ja men då kanske bla bla, eller ni kan ringa oss när han kommer hem, telefonnummret står på Ellos hemsida!!
-Okej, så gör vi (Lie 2)!
Klick

Jag ljög faktiskt bara två gånger OCh jag var vänlig på rösten hela tiden!

Efter att jag lagt på slog det mig hur lätt man ljuger ändå. Jag tycker inte om lögner och inte berömmer jag mig för att vara en särskilt duktig lögnare heller men utan problem kan jag säga nästan vad som helst till en telefonförsäljare. Öga mot öga skulle det inte gå. En dag kommer jag säga något riktigt uppåt väggarna i telefon dock. Kanske köra stenhårt på det här att jag är en hunsad hustru, det verkar roligt. Eller leka dregglande dåre. Oh, eller telefonsvarare!
Anyway, min poäng är, vet telefonförsäljarna om att 99% av alla ursäkter folk kör med är ren lögn, sagd i deras öra utan minsta ånger? Mår dom dåligt över det? Eller är människorna som jobbar som det redan så nedbrutna att ingenting längre spelar någon roll? Finns det någon som jobbat som telesäljare och faktiskt gillat det?




Kommentarer
Postat av: Shva

Det var en kille på mitt telefonförsäljarjobb som faktiskt verkade gilla det. Han var extremt duktig på att sälja också. Läskigt... själv går jag numer hellre på socialbidrag eller städar folks toaletter (ett för övrigt avsevärt viktigare jobb).



Min taktik är ett artigt "jag är inte intresserad" innan de ens hunnit presentera sitt erbjudande. Det brukar fungera bra, de inser direkt att jag är ett lost case. Jag har tröttnat på att artigt lyssna på hela deras inledningstal för att sedan ändå säga nej, det slösar bort bådas tid.



I vilket fall så vet telefonsäljarna med all säkerhet att folk ljuger glatt. (De kan bara inte säga något om det, för det skulle vara ohövligt.) Ibland drar folk till med riktigt underhållande rövarhistorier, eller med det gamla goda tricket att själv uppträda som telefonförsäljare och försöka pracka på den andre någon vara utan pardon.

2009-04-15 @ 21:57:24
URL: http://shva.blogg.se/
Postat av: Shva

Men apa! Mitt långa inlägg postades inte. Jag orkar inte skriva om allt. :P



Jag kör med "jag är inte intresserad" innan de ens hunnit presentera vad de vill sälja, då fattar de att man är ett lost case. Har tröttnat på att lyssna artigt, det slösar bådas tid om man ändå vet att man ska säga nej.



Jag kände en telefonsäljare som tyckte det var roligt, men det kanske var för att han var extremt duktig på det. Läskigt... Det var bara en av flera hundra callcenter-kollegor dock. :P

2009-04-15 @ 22:01:23
URL: http://shva.blogg.se/
Postat av: Tomas

Det är roligt i ungefär två veckor. Kanske tre. Och ja, man känner till alla ursäkter och bryr sig faktiskt inte utan går vidare och ringer nästa offer.

2009-04-18 @ 20:05:22
URL: http://metrobloggen.se/copywriter
Postat av: Doc

Det är 100% lagligt att ljuga för telefonförsäljare.

2009-04-20 @ 15:12:10
URL: http://docat.blogg.se/
Postat av: Mia

Jag tror jag ska ta det som mitt livskall att hitta på en riktigt otrolig lögn som dom aldrig har hört förrut. Jag menar, något ska jag väl bli när jag blir stor också.

2009-04-23 @ 11:20:00
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0