Könsroller

Tjejer. Har ni någonsin slagit en pojke sedan ni blev sexuellt mogna? Jag har. Och jag gissar att de flesta tjejer har bråkat och busat och pucklat på en pojke nån gång. Kanske blev ni lätt aggressiva efter att ha förlorat en gång för mycket i spel. Kanske tyckte ni att pojken var lite väl larvig. Kanske hade ni till och med en logisk förklaring som håller i efterhand. Kanske hade ni nån löjlig åsikt om att ni äger er pojkväns tankar och han förtjänade ju faktist en örfil för de där porrfilmerna. Vad än anledningen var, tänk om situationen vore tvärtom. Din kille lappar till dig för han råkade förlora för 20:e gången i spel. Din killkompis tappar tålamodet med dina fjantiga skämt och knuffar till dig hårt. Din älskling ger dig en örfil för han har nån löjlig åsikt om att han äger dina tankar och han vill inte att du tänker på några andra killar än honom. 
Ska vi ropa kvinnomisshandel i kör?

Vad är det då som är skillnaden mellan att en tjej slår, eller en kille slår?

Från det att du föds matas vi med bilden, tanken, känslan av att tjejer är svagare och har rätt att göra saker som hon inte behöver stå till svars för. Som att slå killar. (Det kan aldrig vara rätt att slå, oavsett kön. Våld mellan människor som är menade att leva nära varandra kommer skada den grundläggande tilliten och relationen kan aldrig mer bli densamma.) Eftersom du anses vara ett svagare kön, en svagare människa och dessutom svag rent fysiskt så är det helt okej för dig som tjej att slå någon du tycker om.
Killen å andra sidan växer upp i känslan att han är stor, stark och tuff. Att han inte bryr sig om att hans älskade flickvän slagit honom (och därmed brytit en tillit). För killar bryr sig inte, dom har för det mesta inte känslor och nåde den kille som skulle vilja prata om att han känner sig kränkt för ett litet överarmsslag!

För mig känns det här bara så fel. Jag föredrar att se människor som människor och inte som en påklistrad etikett -kille eller tjej - och försöka behandla människor som jag själv vill bli behandlad. Och jag vill inte bli slagen.


Kommentarer
Postat av: Johanna

Tvinga mig inte att tänka kvinna! ;)

2008-12-18 @ 09:06:17
URL: http://headmusic.blogg.se/
Postat av: Doc

Bra tänkt tycker jag. Inte slåss.

2008-12-18 @ 20:20:01
URL: http://skargardsdoktorn.blogg.se/
Postat av: Shva

Bra inställning, givetvis ska man inte slåss så att man gör illa någon annan. Om jag någon gång slagit någon så är det för att jag tappat kontrollen över en aggressiv impuls (jo, jag får sådana ibland även om det inte märks så mycket hehe), det gäller även när jag var liten. Men viljan finns faktiskt finns till för att styra över impulserna, så det är ett betydligt bättre val att att avstå handlingar som skadar andra. Och jag tror inte att jag kommer göra det någon mer gång. :)



Å andra sidan tycker jag att det är helt okej att fightas lite lekfullt, när man faktiskt inte gör illa den andra och båda är roade av det.

2008-12-19 @ 09:14:47
URL: http://shva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0