Hysterin närmar sig...

Jag pysslar med lördagsunderhållning. Frågesport.

Vetenskap
En man före sin tid, 5 poäng
Levde 1473-1543. Under studier i Italien och Polen grundlades hans tvivel på den geocentriska världsbilden, där jorden sattes som världsalltets medelpunkt.

Och grejen är att jag ska kunna det här! Argh!
Fast efter att ha klurat mig gul och blå kom jag äntligen på ett namn, vilket sambon taskigt nog meddelade var fel. Så nu är jag osäker. Trodde jag mig kunna det här men har kopplat fel namn till den kunskapen så jag iaf inte kan. Eller finns där en till vetenskapsman som jag borde kunna som ännu inte kommit fram?

4 poäng
Hans viktigaste verk, Om himlasfärers kretslopp, togs inte på allvar förrän efter hans död.

Ja so what, jag kan fortfarande inte klämma fram hans namn som jag borde kunna. Suck och stön...
Jag ska fortsätta fundera på det här och inte tjuvläsa dom längre poängnivåerna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0