Böcker, böcker

När jag var lite brukade jag läsa mycket. 

Jag kommer ihåg hur det började. I tvåan fick jag vattkoppor lagom till sportlovet. Inte för att jag saknade sportande, men att slösa bort ett lov när jag hade kunnat vara sjuk på skoltid, det var stor synd och skam tyckte jag. Tycker än. I alla fall, under den veckan föreslog min mamma att jag skulle läsa en Fem-bok. Jag slukade alla vi hade i den serien, sen fortsatte jag vidare på alla andra ungdomsböcker vi hade hemma. Sen gick jag till bibblan. Slukade alla deras böcker. Rensade deras ungdomsavdelning med Fantasy och Science Fiction, både en och två gånger. När vi åkte på semester en vecka varje sommar tog jag med mig mängder av böcker. 7 böcker räckte inte för jag läste ut mer än en per dag. Det här ledde så klart till att jag hade ett större ordförråd och läste snabbare än jämnåriga. Något jag var mycket stolt över, tills jag insåg att folk faktiskt inte förstod vad jag pratade om när jag svängde mig med lite finare ord. Ju äldre jag blev, desto mer fantasy läste jag. Idag klarar jag inte av att läsa en deckare. Jag mår illa över realismen och blir uttråkad av storyn. Ska jag fly från min verklighet så ska jag göra det rejält, till legender om drakar och magi.

Av någon anledning slutade jag läsa, jag kommer inte ihåg när det hände eller hur jag vet bara att idag läser jag inte en bok på en vecka ens. Och det är ju inte för att jag har ett heltidsjobb som tar all min tid. Jag har på senare tid dragit ner på mitt WoW-spelande också men det verkar inte hjälpa. Lånade 4 böcker för en månad sen, lyckades med nöd och näppe läsa igenom 2 av dom så det fick bli omlån. Jag älskar att läsa, gör det fortfarande snabbt och är fortfarande i behov av verklighetsflykt om än inte lika desperat som när jag var ung. Sen har biblioteket i allmänhet  inte all världens böcker så så småningom blir man uttråkad och måste börja köpa böcker själv. Vilket jag inte har råd med. Så jag önskar mig det i present och julklapp. 3-4 böcker om året är ingen snabb inskaffningstakt.

Men oavsett om jag läser eller inte så har en god bok alltid varit och är fortfarande det bästa sättet att spendera några timmar på för mig.

Kommentarer
Postat av: Shva

Otroligt, exakt samma som för mig! Byt bara ut Fem till Tvillingarna och Kitty. Egentligen gillade jag fantasy långt innan jag stötte på det, en av mina favoritböcker som mamma läste för mig när jag var liten handlade just om drakar.



Vi får ta och läsa mer, båda två! Det är så vilsamt, inte alls det hetsiga informationsflöde som strålar från skärmarna.

2009-03-25 @ 21:46:52
URL: http://shva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0