Boktips

Under den gångna helgen har jag plöjt en del böcker.
Terry Pratchet - Trollkarlens stav.
Som alla andra Pratchett böcker är den här en helt galen blandning av magi och starka personligheter. Jag är lite sen på att upptäcka Pratchetts begåvning, men nu är jag här och jag höjer honom till skyarna. Det är lite som att Litarens Guide till Galaxen möter Harry Potter. Blandningen är helt underbar. Jag skrattar, ler och fnissar innan den är slut.
Dimman slingrade sig mellan husen när trollkarlen korsade en smal bro över den uppsvällda ån och letade sig fram till bysmedja, även om dessa två fakta inte hade ett dugg med varandra att göra. Dimman skulle ha slingrat sig ändå; det här var en erfaren dimma som hade utvecklat slingrandet till en skön konst.


Hans majestäts drake - Naomi Novik
Jag har vaga minnen av att ha gett bort den här boken i present, antagligen till Shva, och det skulle jag nog inte ha gjort. Jag skulle ha behållt denna pärla, denna diamant bland fantasy-böcker för mig själv! Det var länge sen jag läste en bok som fick mig på så gott humör och så varm om hjärtat som den här gjorde. Jag var såld redan när det visade sig att draken Temeraire har huvudrollen i boken och varje ord jag läste efter det fick mig bara mer fast. Den utspelar sig ovanligt nog i våran egen värld, under kriget mot Bonaparte, men med vissa förändringar i historien, så som att delar av kriget utspelar sig i luften med hjälp av drakar.
"Jag tänker aldrig låta någon ta dig ifrån mig.
"Och inte jag dig, vännen min", sade Laurence leende, trots de komplikationer han visste skulle kunna uppstå om Kina verkligen hade invändningar. I sitt hjärta delade han Temeraires troskyldiga syn på saken och han somnade nästan genast, truyggt omgiven av det långsamma, dova ljudet av Temeraires hjärtslag, så väldigt lik havets oändliga brusande.


Tidsparadoxen - Eoin Colfer
Liknar Pratchett till mångt och mycket även om Colfer håller sig inom något sånär realistiska ramar. Det här är den senaste i raden av böcker som handlar om Artemis Fowl och jag kan varmt rekommendera den här också. Det är magi; vänskap; humor och framför allt, en tidsparadox som kommer få din hjärna att vrida sig i ångest!
Artemis Fowl hade faktiskt bestämt sig för att inte längre befatta sig med kriminella aktiviteter på det magiska planet. Men inget blir som man tänkt sig...
Nu är hans mamma allvarligt sjuk och för hennes skull måste han resa tillbaka i tiden för att stjäla botemedlet. Och detta råkar vara i händerna på ingen mindre än underbarnet, Artemis Fowl!
Med löjtnant Holly Short vid sin sida färdas Artemis i tiden för att kämpa mot sig själv.


Diamantsvärdet och träsvärdet - Nick Perumov
Ingår i serien Svärdens Väktare.
Den här boken har jag ännu inte tagit mig igenom för att vara ärlig, men jag tar upp den ändå medans jag är i boktagen.
En något annorlunda bok mot vad jag brukar läsa med ett språk som faktiskt kräver lite av läsaren att sätta sig in i. Samtidigt som det är en liten utmaning att läsa så har författaren lyckats med konststycket att göra en så pass intressant handling att man enträget fortsätter läsa. Halvvägs igenom kan jag rekommendera den här också. Uppbyggnaden av spänning och känslan av att alla trådar sakteliga dras samman är mycket medryckande och man finner sig själv ivrigt funderade vad som ska hända i nästa stycke. Den är nämligen ganska oförutsägbar också. Det finns än så länge inga klara huvudpersoner, och ingen är rakt igenom god eller ond. På det sättet är den otroligt realistisk.
Grenarna böjde sig långsamt mot hennes ansikte. Det som hon hade dagdrömt om, det som så ofta kommit till henne i de allra vildaste drömmarna om nätterna, lade sig nu självmant i hennes händer, men...det skulle inte bli hennes. Från det plötsligt varma halsjärnet kom en första varningssignal. Snabbare än vad som var möjligt att föreställa sig skulle smärtan pressa ihop henne och kasta henne till marken, vid husbondens fötter.
Lövverket delade sig. Inför dankans och hunnerns blickar trädde ... fram i all sin skönhet.



Undvik inte ungdomshyllan när ni letar nya böcker att läsa - där finns många bra historier som är så lättlästa att bokplöjandet går oerhört fort!


Kommentarer
Postat av: Doc

Oj, du plöjer en del ser jag.

Ang. FB så hittar du mig på [email protected]



2009-04-23 @ 08:58:51
URL: http://docat.blogg.se/
Postat av: Mia

Jo jag kan gå igenom en bok ganska fort, speciellt eftersom jag blir glömsk för omvärlden när jag har fastnat. Mat, toalettbesök och annat livsnödvändigt verkar helt enkelt trivialt.

2009-04-23 @ 11:18:11
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: Shva

Åh, en ny Artemis Fowl-bok! Jag gillade dem. Behöver skaffa mig lite lättplöjda böcker att slappa med på kvällarna efter all ansträngning med pluggandet. :)

2009-04-23 @ 17:39:58
URL: http://shva.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0