Bostadsområde

Vi bor en bit utanför centrum. Det känns bra, 10 min med cykel eller 30min promenad. Det är ett ganska stort område vi bor i, tack vare att husen har 3-4 våningar bara så blir ytan dessto större. Känns också bra. Det är inte överdrivet stökigt eller så just på våran gård, jag gillar den. Mestadels är det barnfamiljer eller andra stadgade familjer (så som oss) som bor på den och det känns tryggt. Problemet jag har är att alla som har en altan inåt gården röker. Verkligen alla. Även om det har bytts ut några familjer (och det är fortfarande barnfamiljer som flyttar in) så lik förbannat röker dom. Och jag ställer mig frågande till vad det är för drift som gör att människor medvetet utsätter sin kropp för överdrivna risker att skadas eller dö. Är det någon slags fundamental drift att leva farligt? Och varför har inte jag den i såna fall? När jag var ung, si så där 12-14, ansågs det vara tufft och häftigt att röka, även då fanns det varningar. Men idag, känns det inte som att varningarna finns överallt? Och ändå röker många, jag tror det är fler idag än ca 40 år tillbaka när det inte fanns tillstymmelse till varningar (baserat på mammas fakta). Hur svårt kan det vara?

Att andas in rök, oavsett vad som röks, har negativa effekter på hälsan. Den ofullständiga förbränningen av växtmaterial, så som tobak och cannabis, producerar kolmonoxid, ett ämne som sänker blodets förmåga att transportera syre när det hamnar i lungorna. Det finns många andra giftiga ämnen i tobak som orsakar rökare en mängd hälsoproblem på längre sikt: lungcancer, hjärtinfarkt, slaganfall, impotens, skador på foster hos rökande mödrar, etc.
Källa: Wikipedia

Jag är starkt emot all slags rökning. Det verkar ärligt talat korkat att inte sluta.
Innan nån frågar, har personligen dragit ca 3 bloss i hela mitt liv. Under 12-14 års åldern när det verkade lite spännande.


Kommentarer
Postat av: Sve

Ajajaj, vad ska mamma säga när hon läser att du tjuvrökt :P

2008-10-21 @ 22:36:10
URL: http://sverker84.wordpress.com
Postat av: Mia

Mamma, läsa blogg, pfft!

2008-10-21 @ 22:57:20
URL: http://memyselfmycats.blogg.se/
Postat av: the Tee Jay

Rökning är för töntar.

2008-10-22 @ 09:17:51
URL: http://metrobloggen.se/copywriter
Postat av: Shva

Människor är sällan förnuftiga och rationella, helt enkelt. Att veta att något är farligt är tydligen inte tillräckligt för att undvika det, om inte effekten är omedelbar. Tror inte många skulle röka om de fick cancer fem minuter efteråt!



Det är bra jobbat att du inte röker. Grattis, du hör till den smarta delen av befolkningen! ( ^_^)

2008-10-22 @ 18:55:15
Postat av: Shva

Din blogg tycker inte om mina kommentarer. De försvinner.... (TT_TT)

2008-10-22 @ 19:01:38
Postat av: Shva

Nä sjutton, nu dök den upp igen. Då är den min dator som inte tycker om mina kommentarer alltså. CTRL+F5, här kommer jag!

2008-10-22 @ 19:02:34
Postat av: Brunetten Sanna E

röka e äckigt, ändå gör jag det ibland.

blä mig

2008-10-22 @ 19:03:58
URL: http://sannornas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0