Huslig

Idag har det bakats!

Först började jag med maränger (då dom hade lägst temperatur i ugnen) men misslyckades med den första plåten. Endera var det ättiksspriten som gör det segt eller så var dom inne i ugnen för kort tid. Trots att jag hade dom inne bra mycket längre tid än vad receptet sade så lossnade dom inte från pappret. Om jag gör en till omgång kommer den vara utan ättikssprit, marängerna mindre och längre tid i ugnen tills jag är säker på att dom lossnar från pappret.

Efter önskningar från sambon blev det sedan Sirapskakor (eller kola kakor - samma sak) och det gick ju mycket bättre!

Blir ca 30 st. Ugn 175 grader.
100 g margarin
1 dl socker
1 msk sirap
2,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
  1. Smörj en plåt eller lägg på bakplåtspapper.
  2. Lägg alla ingredienserna i en bunke och blanda samman dem till en smidig deg.
  3. Rulla ut degen till 3 fingertjocka längder, nästan plåtlånga. Lägg dem på plåten och platta till dem något.
  4. Grädda i mitten av ugnen omkring 12 minuter. Skär längderna i bitar medan de är varma. Plocka isär kakorna när de svalnat.

Med beröm godkänt!


En klassiker från när jag var liten är Plättbakelser.  Söta, halvmjuka kakor på med lite mandel på, utmärkt!
 

Blir ca 25 st. Ugn 225 grader.
125 g margarin
1.5 dl socker
2 Ägg
1,5 dl vetemjöl
15 st sötmandel
2 msk pärlsocker
  1. Smält smöret och rör det vitt.
  2. Ägg och socker röres väl tillsammans och smöret tillsätts. Sist nedblandas det siktade mjölet. 
  3. Mandeln småhackas och blandas med pärlsockret..
  4. En plättlagg (har ni ingen så taskigt, inga plättbakelser åt er) sätt in i ugnen för att bli varm. Pensla den sedan med smält smör. I varje rum läggs ½msk av smeten. Strö på lite av mandel och sockerblandningen.
  5. Grädda i mitten av ugnen. Kakorna tas ut när de är vackert gyllenbruna (och det går snabbt). Tag ur kakorna ur plättlaggen. Om ni vill, lägg dom över ett kvastskaft (linda in med bakplåtspapper) direkt så kommer kakorna få en fin böjd form.

Lovely cookies!


 

Medans jag har bakat har sambon lagat mat. Rödbetssallad, gravlaxsås och nu dagens middag, lyxig krämig svamp- och bönsoppa. Jag har varit provsmakare (sambon vägrade...) och det är gott! Självklart smakar det inte som köpt, men det kanske man borde vara tacksam för.
Inget av det här är direkt svårt och man får mat som man själv har gjort, med råvaror man själv valt ut samt ingen av alla dessa e-nummer som gemene man inte har en aning om vad det egentligen är.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0